Самоопис педагогічного досвіду

Самоопис
педагогічного досвіду
«Розвиток культури усного та писемного мовлення  учнів на уроках української мови та літератури»
Гули Роксолани Миколаївни,
учителя української мови та літератури
Бібрської ЗОШ І-ІІІ ст. імені Уляни Кравченко




Актуальність досвіду . Сучасне суспільство дедалі більше усвідомлює важливість переорієнтування освітньої системи на формування особистості  –   всебічно розвиненої , висококультурної , активної , яскраво індивідуалізованої та духовно багатої . Однією з умов  цього процесу є набуття  умінь і навичок вільно і грамотно володіти рідною мовою . Не опанувавши досконало цим  багатством , людина буде не спроможною розвинути свою думку , оформити діловий документ , грамотно і переконливо представити виробничі інте реси , а від цього будуть гальмуватись функції , що покладені на неї суспільством .Тому одним із головних завдань школи , і вчителів - словесників зокрема , є навчити школярів змістовно , граматично й стилістично вправно , дохідливо й переконливо , образно й емоційно висловлювати свої думки , використовуючи формули мовного етикету, дотримуючись  естетичності , володіти майстерністю усного мовлення , яке передбачає відповідну інтонацію , міміку , жести , добре поставлений голос , чітку дикцію , а також паузи , які інколи красномовніші від слів .Таке вміння людини називають культурою мовлення .Тому тема досвіду « Розвиток культури усного та писемного мовлення  учнів на уроках української мови та літератури » стала цілком закономірною в моїй педагогічній практиці.


Заговори , щоб я тебе побачив .    
                                  Сократ
Теоретична база . Над актуальною на сьогоднішній день  проблемою розвитку культури  мовлення учнів працювало і працює багато науковців та вчителів – методистів :  кандидат філологічних наук Захарків О.Т., професор Київського міжнародного університету Ющук І., кандидат педагогічних наук Бердянського державного педагогічного університету Дороз В., доктор педагогічних наук , професор Національного педагогічного університету
ім. Драгоманова Донченко Т., кандидат педагогічних наук , доцент Житомирського державного університету ім. І.Франка Куче-
рук О., учитель-методист ЗОШ 22 м.Львова Романюк Є., учитель-методист загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. с. Качківки Ямпільського району Вінницької обл.  Девдера М., кандидат педагогічних наук ,член-кореспондент академії педагогічних наук України Хайруліна В. та ін.
Ці матеріали мною опрацьовані і використовуються в практиці .
Реалізація педагогічної  ідеї . У процесі роботи над методичною проблемою формую мовлення через опрацювання мовних і мовленнєвих норм , словниково-семантичну роботу , регулярне знайомство з мовними взірцями , вироблення навичок інтонаційного читання прозових і віршованих текстів , читання ”з олівцем в руках ”, заучування текстів напам’ять , оформлення ділових паперів , опрацювання правил мовленнєвого етикету і введення його у мовленнєву практику індивіда , практику усних монологів і діалогів , ”п’ятихвилинок виразності” тощо .
При цьому застосовую сучасні  педагогічні технології ( проектну , створення комунікативного середовища , ситуації успіху , інформаційно-комунікаційну, кооперативного навчання ,  розвитку критичного мислення , особистісно зорієнтованого навчання , проблемного навчання , ігрову) , традиційні й інноваційні методи та форми навчання , проводжу позакласну роботу .


В кожній людині – сонце .Тільки дайте йому
 можливість засвітитися .
Сократ


Найважливішим , на мою думку, на кожному  уроці є відчуття  приязні, доброзичливості , впевненості та захищеності . Лише за цієї умови дитина зможе вільно і впевнено висловлювати власні думки і тим самим розвивати мовлення . Все це створюється  методами технології створення ситуації  успіху . Тому початковий  етап уроку завжди намагаюся спланувати так , щоб налаштувати учнів на позитив та успіх , зняти страх , невпевненість . Застосовую при цьому особистісно орієнтований підхід до процесу навчання та виховання .
 Часто вживаю вирази : «Не хвилюйся , усі помиляються » , «У тебе обов язково вийде » , « Можливо , почати з …» , « Нам не обійтися без твоєї допомоги » , « Це завдання можеш виконати тільки ти » , « Найбільше мені подобається у твоїй роботі » . Зауваження роблю толерантно , коректно . Завдання на уроках  підбираю індивідуально , залежно від можливостей учнів .

Єдина розкіш , яку я знаю , - це розкіш  людського спілкування .
А. де Сент-Екзюпері
Формують культуру мовлення  методи і прийоми інтерактивної технології , коли процес навчання є  різноманітним , ефективним , демократичним , а учень стає  його суб`єктом . Школярам подобається  робота в парах , групах , інтенсивне спілкування між собою . Це засіб зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою , навіяти впевненість у своїх силах , виявити здатність до творчості , до висловлювання власної думки .
Застосовую  такі інтерактивні методи та прийоми : « Мікрофон » , «Мозковий штурм»  , « Кольорова рефлексія»  , « Асоціативне гроно » ,  «Займи позицію», «Ланцюжок» , «Впізнай мене» , «Вчу навчаючись», «Театр етикету «Здоровенькі були» , рольові ігри («Я-учитель» , « Я-поет» , « Я-літературний критик» , « Я-персонаж») , складання діалогів  , обговорення проблемних , дискусійних питань , уявна прес – конференція .
Оскільки діалог – найпоширеніша форма людського спілкування , вважаю за необхідне вводити його як вид роботи  майже на кожному уроці . Для цього підбираю різноманітні варіанти комунікативних ситуацій (у школі,  вдома, у громадських місцях ) . Створюю такі умови , щоб учень виробив у собі вміння привітатися , попрощатися ,звернутися по допомогу і подякувати за неї , попросити  про щось , розмовляти по телефону . При цьому потрібно використовувати етикетні формули  ( доброго здоров я , прошу вибачення , щиро дякую , хай щастить та багато інших ) .
Вивчити правила спілкування  допомагає гра “Театр етикету ”Здоровенькі  були! ”  Учні об’єднуються в групи , і кожна має завдання : скласти сценки , які б ілюстрували правила етикету. Наприклад , проілюструвати правила поведінки : 1 ) перед тим , як звернутися із запитанням чи проханням  до старшої за віком людини , треба вибачитися і спитати дозволу на це , 2) першим повинен привітатися молодший зі старшим , чоловік із жінкою , підлеглий з начальником . Під час цієї гри учні також складають діалоги , викорис- товуючи запропоновані етикетні формули .
Розвиває діалогічне мовлення і вправа “ Антиподи ” . Учні об’єднаються у  дві групи і готують за одним ситуативним сюжетом дві різні сценки: одна група демонструє, як поводяться у цій ситуації ввічливі люди,інша ж , навпаки , -  як за таких самих обставин діють люди невиховані,некультурні .



В людині закладено безмежні джерела творчості ,
інакше вона б не стала людиною .
О.Толстой
Застосовую у своїй роботі методи та прийоми проектної  діяльності . Це допомагає учням  виробити комунікативні навики , усвідомити відповідальність кожного  за спільну справу, підвищити рівень особистої участі, якомога ефективніше виконати завдання  та презентувати його  результат ( в усній чи письмовій формі ) .
Теми для проектів  пропоную я , або діти самі обирають матеріал , який викликав зацікавлення . Опрацьовують його , моделюючи різні типи проект- них робіт : творчі ( укласти  збірку « Пісні моєї родини », 6 клас) ; прикладні (укласти  словничок « Фразеологізми у творах І.Франка » , 6 клас; пам’ятки «Правильно наголошуй слова » та « Шляхи формування культури мовлення», каталог власних помилок ) ; ознайомлювально - інформаційні («Письменники мого краю » );дослідницько - пошукові («Жінки у творчості Т.Г.Шевченка», 9 клас ; « Наш славний Нечуй » , 8 клас ; «Байки в українській та світовій літературі » , 11 клас ; « Мій улюблений  твір сучасного  письменника»).Тема  одного з  проектів настільки зацікавила ученицю 5-го класу , що поступово трансформувалася у творчу  роботу «  Відгук на сучасну дитячу прозу . Леся Воронина . Повість – казка « Нямлик і балакуча квіточка », яка зайняла ІІ місце в обласному конкурсі .
Деякі з цих проектів були презентовані на сцені . Учні  проявили себе і як співавтори сценарію , і як режисери , декоратори , рецензенти , декламатори , актори. Використовувалися засоби інформаційно- комунікаційних технологій .
Ефективною є робота пошукового характеру із спостереження за мовою ЗМІ . Відібравши помилки зі сторінок газет , екранів телевізорів , юні філологи доходять висновку : щоб повідомити про щось , спонукати до дії (комунікативна компетентність ) , потрібно власні думки виражати чітко . Неграмотне мовлення не сприяє спілкуванню, а викликає антипатію до співрозмовника .
Одним з  етапів у роботі над проектами є екскурсії  на батьківщину відо- мих людей ( с . Нагуєвичі , с . Колодяжне ),  поїздки у     Національний академічний український драматичний театр ім.Марії Заньковецької ,Перший академічний український театр для дітей та юнацтва  (м. Львів ) на  перегляд ви- став « Поліанна » , « Лісова пісня » , « Блакитна троянда » , « Наталка -Полтавка » , « Кайдашева сім’я » . Згодом учні пишуть свої рецензії , відгуки , пропозиції , листи , враження від вивченого , побаченого , почутого .
  Збагачую словниковий запас учнів , увиразнюю їхнє мовлення, формую спостережливість , уважність , вдумливість , наполегливість різними  методами та прийомами  ігрових технологій : вправами «Четвертий зайвий»,« Хто перший », « Антисуржик » , « Поліглот » , « Ідентифікація слова » , « Каталог помилок » , « Резюме » , « Антиподи » , « Визбирувач » , « Трансформації » , ребусами , візіомами , кросвордами , вікторинами , лабіринтами , орфоепіч- ними  розминками , поетичними  п`ятихвилинками , сюжетно- рольовими  іг- рами , читанням  з позначками (+ , - , ?  – знаю , не знаю , сумніваюся ) .
Засоби інформаційно - комунікаційної технології  роблять урок образ- ним , наочним , цікавим , життєвим , викликають живий інтерес в учнів , уна- очнюють пізнання , сприяють формуванню культури мовлення , спілкування  та розвитку творчих здібностей . Під час уроків , у позакласній роботі  використовую комп’ ютер , мультимедійну дошку , аудіозаписи . Діти готують електронні презентації ( « Літопис життя і творчості І.Керницького » , «Леся Українка . Життєві дороги поетеси » , « Стилі і типи мовлення » , «Кросворди  за темою « Фразеологізми » , « Олександр Олесь.Україна у творчості письменника ». За допомогою комп’ютера презентую на уроках відеоролики , аудіоаписи , тестування .




Мислення , як правило ,
починається з проблеми або запитання .
Ефективними є методи та прийоми технології проблемного навчання.  На уроках  мови та літератури  намагаюся навчити учнів глибоко особистісно сприймати художній твір , співчувати героям , аналізувати їхні вчинки ,  наблизити умови їхнього життя до нашого часу, забезпечувати ви- рішення актуальних проблем , навчити  дітей робити правильний життєвий  вибір, висловлювати власну думку щодо цього .  
Створюю на уроках мови  проблемні ситуації  : видозмінюю мовний матеріал , аналізую , конструюю , будую бесіду на основі проблемних запи-тань .  Наприклад ,- навіщо нам потрібні знання з фразеології ,- що ви очікуєте від вивчення розділу « Орфографія » , -навіщо ми вчимося писати перекази з творчим завданням , -де ми можемо застосувати ці вміння на практиці , -для чого нам потрібно дотримуватися вимог спілкуваня та аналізувати ситуацію спілкування , -чому слово « по нашому » в одному реченні пишеться окремо , а в іншому - через дефіс і т . д .
Проблемні запитання на уроках літератури . Наприклад  , «Чи зали -шаться друзями Павлик та Захарко » ( повість « Маленький горбань » ) , « Чи можлива сім’я без сварок? Як досягти злагоди ? » (повість І.Нечуя-Левиць -кого « Кайдашева сім’я » ), «Чи присвятили б ви  своє життя роботі на селі?»   ( О.Кобилянська « Земля » ) , « Хто в кого украв щастя ? І чи є воно хоч в од- ного з героїв ? » ( І.Франко « Украдене щастя » ) . Щоб долі дійових осіб бу -ли не « розглянуті , а пережиті » , пропоную творчі завдання : написати фан- фік ( свій варіант розв’язки ,  придумати власну кінцівку , ощасливити героя , змінити умови життя персонажів , увести додаткові образи , пояснити , як міг герой прийти до такого висновку) .
 Для полеміки вибираю  те , що може викликати труднощі в розумінні авторської позиції , схвилювати . Ось низка проблемних питань , над якими була організована  робота : “ Палагна – кат чи жертва? ” ,   “Любов Пузиря до землі – це благо  чи зло ? ”, « Чіпка і Раскольніков - жертви чи злочинці » .  Сприяють формуванню у школярів соціальних компетентностей такі питання : " Чи живуть Пузирі у наш час ? ” , “Тарас Бульба , Іван Гонта – дітовбивці . Кого з них ми можемо виправдати ? ”
Інноваційне навчання вимагає й проведення  нестандартних уроків , що мають місце у моїй практиці:урок – інсценізація «І.Керницький . П’єса « Квіт папороті » , урок - заочна екскурсія  « Вони ходили нашими стежками . Література рідного краю » , урок - зустріч із сучасним письменником Любком Дерешем , літературний урок на сцені « Життєвий і творчий шлях І.Карпенка – Карого » , інтегрований урок « Байка в українській та світовій літературі » з елементами інсценізації , урок – конференція « Літопис життя і творчості І.Керницького » , урок – суд , урок – диспут « Чіпка-злочинець чи жертва » , інтегровані уроки ( українська та світова література).



Традиційні методи та прийоми навчання  , які використовую на уроках : бесіда , розповідь , пояснення , лекція , написання диктантів , творів , переказів , рефератів , відгуків , анотацій , рецензій , виконання вправ та інших завдань з підручника .
Проблеми і труднощі . У процесі роботи над реалізацією проблеми «Розвиток культури усного та писемного мовлення  учнів на уроках україн- ської мови та літератури » , безперечно ,  виникають певні труднощі та про- блеми : школярі не завжди вміють слухати своїх товаришів та вести з ними діалог , дискусію , об’єктивно оцінювати їхню думку ,  рішення , працюючи над проектами та мультимедійними презентаціями , частина дітей не готова до сприйняття та опрацювання великої кількості матеріалу .Під час форму -вання мовних та мовленнєвих компетентностей дітей я  залучаю до роботи всіх учнів класу ,  що сприяє виробленню соціально важливих навиків взає -модії , дискусії , обговорення .

Висновки . Активізації мовленнєвої діяльності учнів сприяє немало форм і методів роботи . Для цього кожен учитель шукає і знаходить свої способи та варіанти . Тільки продумана , творча діяльність педагога викликає інтерес учнів до його предмета , спонукає їх до творчості, сприяє розвитку особистості , забезпечує міцні знання і розуміння того , що завжди приємніше спілкуватися з вихованою людиною , а культура проявляється насамперед  через мовлення.
Унаслідок цього підвищується інтерес вихованців до вивчення предмета, простежується тенденція зростання успішності , збільшується кількість учнів ,  що бажають узяти участь у різних конкурсах та змаганнях , зростає вміння аргументувати власну думку , мислити послідовно і логічно , аналізувати художній твір та персонажів , удосконалюються мовленнєві і читацькі навички , з’являється впевненість учнів під час виступів , захистів проектів . Все це сприяє всебічному розвитку ,  духовному збагаченню , активному становле - нню й самореалізації особистості в сучасному світі .


Урок літератури на сцені ”Сцена –мій кумир”. Життя і творчість І.Карпенка-Карого”
(10 кл.,2010-2011н.р.).
Мета:ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом  письменника, опрацювати тему, ідейний зміст , проблематику п`єси «Мартин Бо-
руля» , поглибити знання про особливості драматичного твору , формувати культуру мовлення та спілкування, виховувати високі моральні якості , любов і повагу до рідного слова , української

культури.






                                      Інтегрований урок”Байка в українській та                                                   світовій літературі”з елементами
інсценізації (11 клас,2011- 2012н.р.).
Мета:ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом письменни-
ків-байкарів української та світової літератури, поглибити їх зна-
ння про особливості жанру байки,формувати навики ідейно-ху-
дожнього аналізу цих творів,культуру мовлення та спілкуваня,
виховувати любов до української  мови,культури,традицій.








Урок-зустріч із сучасним письменником.Спілку
вання з Любком Дерешем.Урок позакласного
 читання (6 клас,2013-2014 н.р.).
Мета:ознайомити учнів із здобутками сучасної
української літератури, з її представниками,заці
кавити творчістю письменника Любка Дереша, роз-
вивати культуру мовлення та спілкування, критичне
 та образне мислення, формувати в учнів сучасні по-
гляди на світ і людину в ньому.




Урок-заочна екскурсія літературною Перемишлянщиною “Вони ходили
нашими стежками”.
Література рідного краю.
(5 клас , 2012-2013 н.р.)
Мета: ознайомити  учнів з життєвим і творчим шляхом
письменників  Перемишлянщини ,викликати в них інте-
рес до їхньої творчості,розвивати вміння висловлювати
власні думки щодо прочитаного,формувати культуру
мовлення , спілкування,навики пошуково-дослідницької
діяльності, виховувати в школярів духовність,людяність,

                             повагу до високих людських почуттів, любов до рідного                                      краю.                                                                            






Література

1. Девдера М .  Таємниці словесної творчості . – В . :Тезис , 2003 .
2 .  Дика Н . Поняття культури мовлення учнів // Дивослово.-2002.-2.-с.50-57.
3.   Жданова Н.,Мосієнко М.Компетентність учителя зарубіжної    літератури.Реалізація на уроці.-К.:Шкільний світ,2009.
4 .  Захарків О .   Політь бурян // Аудиторія . – 1998 . – 22 .
5 .  Кратасюк Л.Розвиток комунікативних і мовних умінь // Дивослово.- 2004.      —10-с.2-10.
6 .  Кучеренко І.Проблеми мовної культури і школа//Дивослово.-1997.-7.-с.8-   15.
7.  НаволоковаН . П .Практична педагогіка для вчителя . 99 схем і таблиць . –
      Х. : Основа  , 2008.
8 .  Романюк Є .Робочий зошит з культури мовлення.10клас.-Львів:Світ,2005.
9 .  Струганець О. Культуромовна діяльні
сть учителя//Дивослово.-1997.-11.-с.15-17.
10 .  Федоренко В.  Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови . - Х. : Основа , 2007 .
11 .  Ющук І .  Роздум про мету викладання рідної мови в школі //   Дивослово.-2004 . -  9 . – с . 10 – 14 .
11. ЯремчукН . Розвиток усного мовлення восьмикласників // Дивослово . -2001 . – 2 . – с . 36 – 38 .






Немає коментарів:

Дописати коментар